A bezártság, a korlátozottság, az egyéni döntések körének 
drámai beszűkülése egyre jobban kifeszíti az idegeket.”
„Begolyózok!”
„Tegnap mélyponton voltam, de mára valahogy megráztam magam 
és itt vagyok.”

Meddig? Hogyan? Meddig kell kibírni? Meddig kell tartalékolni az energiáimat? Hogyan maradjak türelemmel? Annyi okosságot, jótanácsot hallok, olvasok, de már azt sem tudom, melyik hasznos számomra.

 

 

Hullám hegyek és hullámvölgyek, ami jellemzi életünket akkor is, ha elfogadtuk a helyzetet és akkor is, ha nem. Van, akinek nagyon jól megy az otthonlét, az online kapcsolódás, feladatvégzés. Van, akinek konkrétan elege van belőle és erre még jön az általános helyzet bizonytalansága.

Mennyi minden zajlik bennünk most a felszín alatt… Eddig a mindennapok során lehetőségünk volt a felszínen maradni, nem merülni. Mert ha nagyon fájt, akkor megtehettük, hogy csináltunk valami egészen mást, hogy megfelelő mennyiségű oxigénhez jussunk. Ez így ment napról-napra és lehet, hogy soha nem merészkedtünk még igazán a mélybe, nem tapasztaltuk meg, hogy mit bírunk, mit tudunk elviselni a sötét, dermesztő hidegben, a nagy nyomás alatt milyen az állóképességünk.

Nem mindenkit „tréningezett” az élet, vagy önmaga arra, mint az aquanautákat, hogy képesek legyenek a tenger mélyén, a túlnyomásos környezetben is a túlélésre, ami óriási fizikai, fiziológiai, lelki kihívásnak számít.

Vedd fel a te saját búvárszemüveged és merülj velem!

Bár az óceán, amit Életnek hívnak csodálatosnak tűnik, színes, izgalmas, dinamikus, kihívásokkal teli,  az esetek többségében csak a fedélzetről szemléljük. Nagyon keveset tudunk a felszín alatt rejlő mélységről, ami elképesztő nyomást gyakorolhat ránk, ami olykor gyötrelmes, fájdalmas szorítással jár, félelmeket ébreszt.

Most viszont rá vagy kényszerítve, hogy merülj, foglalkozz magaddal, úgy igazán mélyen. Gondolkodj kérdéseken, amelyekre eddig azt mondtad, hogy ezen nem szoktam gondolkodni. Ha nem hagyod, hogy a helyzet okozta félelem lebénítson, és fokozatosan emelkedsz, ha szükséges, vársz türelemmel, hogy megfelelően akklimatizálódj, újra tervezel, akkor képes leszel alkalmazkodni a megváltozott helyzethez.

Nem mondom meg mit csinálj, mert a megoldás nálad van. 
Ne feledd viszont, hogy a mélytengeri búvárkodás lehet, 
hogy félelmetes és próbára tesz, de rengeteg előnyös 
hatása van:

Természetesen jó, ha már van egy megfelelő alapkondíciód, mert a merülés nem terheli meg annyira a szervezeted és csökkennek az egyéb kockázati tényezők.

  1. Erősít, rugalmassá (reziliensé) tesz. Ott lent a mélyben sokkal erősebben kell dolgoznod, ezáltal nő az állóképességed, erősödik a tartóizomzatod, ami elengedhetetlen a mindennapokban Néha áramlattal szemben kell úszni és meglehetősen kiszámíthatatlan helyzetek alakulhatnak, ami arra késztet, hogy használd azokat az izmaidat is, amelyekről nem is tudtál, hogy léteznek.
  2. Ha merülés közben lassan és mélyen lélegzel, optimalizálódik a levegőfogyasztásod, csökken a pulzusszám és nyugalom árad szét a testedben. – Ha nyugodtabb vagy, a gondolataidat sem a félelem vezérli és nagyobb rálátásod lesz az erőforrásaidra, amiket mozgósíthatsz.
  3. Amikor lemerülsz, felfedezed a tenger élővilágát, azt a sok csodát, színt, életet, amit rejt, ami hatással van az elméd működésére, a gondolkodásodra és olyan megnyugvásra lelsz, amellyel nyugodtan és racionálisan, a nehéz depresszív érzések nélkül, képes leszel az aktuális problémáid megoldására, ami segít továbblépni, hogy újra tervezhess és tervezhess, és tervezhess… és érezd azt, hogy élsz!
  4. Lehet, hogy egyedül merülsz, de nem magányosan! Hasonló érdeklődésű, mentalitású emberek a búvártársaid, és ha feljössz a felszínre, nagyszerű lesz megosztani velük a tapasztalataidat, megéléseidet.

Merülj el a saját óceánodba és hidd el, hogy képes vagy az alkalmazkodásra és a túlélésre!

Elengedhetetlen, hogy figyelj magadra magánemberként, vezetőkét egyaránt. 
Ha úgy érzed, hogy támogatásra van szükséged, egy búvártársra, 
hogy ne egyedül kelljen a mélységgel megküzdened, írj nekem. Merülök veled.

fzs@colourcoaching.hu